Konceptualizacija konca: njegova temporalnost, dialektika in afektivna dimenzija
Vodja projekta na ZRC
Prof. dr. Alenka Zupančič ŽerdinSodelavci
Doc. dr. Rok Benčin, Doc. dr. Aleš Bunta, Prof. dr. Marina Gržinić Mauhler, Izr. prof. dr. Peter Klepec, Dr. Boštjan Nedoh, Prof. dr. Jelica Šumič Riha, Doc. dr. Tadej Troha, Izr. prof. dr. Matjaž Vesel, dr. Marisa Žele-
ID oznaka
J6-4623
-
Trajanje projekta
1. oktober 2022–30. september 2025 -
Finančni vir
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije
Zdi se, da se je nekje v času globalne finančne krize iz l. 2008 končal »konec zgodovine«, kot ga je razglasil Francis Fukuyama v 90. letih prejšnjega stoletja, in da je zgodovina spet začela teči. To je sovpadlo z začetkom nekaterih dramatičnih sprememb t. i. kapitalističnega reda, kar ni presenetljivo, saj je bila Fukuyamina teza vezana prav na triumf tedaj dominantne oblike kapitalizma. Vendar pa ta konec konca zgodovine zdaj v glavnem nastopa v obliki tega, da človeška zgodovina teče v smeri raznoraznih, med seboj povezanih katastrof: družbene, politične, okoljske, epidemiološke. V tem bi lahko videli razlog, da figura konca z vso močjo (ponovno) vstopa v naš imaginarij, naše razmišljanje in družbene interakcijo – prisotna je skratka bolj, kot je bila v času proglašenega konca zgodovine. Hkrati jo pogosto spremlja nejevera, zanikanje in upanje v »vrnitev« v neko predhodno stanje, ki se ga pogosto opisuje kot »normalnost«. Predlagan raziskovalni projekt se figure konca loteva s filozofske in psihoanalitične perspektive in raziskuje njeno konceptualno zgodovino in dialektiko. Vključuje tudi raziskovanje logičnih in časovnih paradoksov konca in končevanja, kakor tudi njune afektivne in/ali ideološke podmene. Cilj raziskave je boljše razumevanje tega, kako vprašanje konca nastopa v aktualnih razpravah, umestitev teh razprav v širšo zgodovinsko in pojmovno perspektivo, in oblikovanje pomembnega prispevka h konceptualizaciji konca. Hkrati bo ta konceptualni prispevek pomenljiv in relevanten tudi za številna družbena vprašanja, ki so del našega aktualnega soočanja z različnimi vrstami kriz.
Kompleksni figuri konca se bomo približali s treh, sicer prepletenih, vidikov. Prvi se bo osredotočil na kozmološke razprave, povezane z vprašanji končnega in neskončnega, moderne ontologije temporalnosti in vprašanje zgodovinskosti. Drugi vidik zadeva načine, kako različne prakse, ki niso neposredno filozofske (umetnost, psihoanaliza) mislijo konec in njegove paradokse. Tretji vidik pa se bo osredotočil na afektivne, ideološke in eksistencialne modalnosti konca.
Projekt je organiziran v tri delovne sklope (DS), ki bodo pokrili spodaj navedene naloge. Natančen časovni okvir (v mesecih) je naveden na koncu vsake naloge:
DS1: Kozmologija, zgodovinskost in ontologije časovnosti
(Koordinator: Bunta)
1.1. Odmevi kopernikanske revolucije in filozofske razprave o končnem in neskončnem
1.2. Raziskava kritičnega dialoga med Descartesom Henryjem Morom in Isaacom Newtonom
1.3. Iznajdba zgodovine: Hegel, Marx – povezava med koncem in začetkom
1.4. W. Benjamin in “odrešitev preteklosti”
1.5. Koncept “postajanja” in časovni obrat v ontologiji
1.6. Nietzschejeva doktrina “večnega vračanja”
1.7. “Bit-za-smrt”: Heidegger in Badioujeva kritika
1.8. Foucaultovi pogledi na epistemološke prelome in študij eshatološke misli, ki jo zadevajo končni zgodovinski dogodki
1.9. Raziskava koncepta izumrtja
DS2: Težave s koncem: fikcija, psihoanaliza in kriza
(Koordinator: Troha)
2.1. Konec kot kompozicijski problem – analiza nekaterih del sodobne literature
2.2. Filmska oblika in njen odgovor na problem konca
2.3. Fikcije konca
2.4. Psihoanalitična teorija, konec analize in spremembe družbene vezi
2.5. Analiza etičnih, družbenih in političnih implikacij pandemije Covida-19
2.6. Težave in paradoksi končevanja (pandemske) krize
2.7. Razvitje ustrezne koncepcije konca podnembe in okoljske krize
DS 3: Afektivne, ideološke in eksistencialne modalnosti konca
(Koordinator: Klepec)
3.1. Predstavitev in analiza pojma Stimmung
3.2. Tesnoba in drugi afekti konca
3.3. Mehanizmi neverovanja, zanikanja in utajitve
3.4. Nočna mora kot “konec-brez-konca”
3.5. Nihilizem in “smrt boga”
3.6. Fatalizem in paradoksi absolutne določenosti
DS 4: Upravljanja in diseminacija
(koordinatorja: Zupančič, Nedoh)